AddThis

Share |

Τετάρτη, 25 Απριλίου 2012

ΜΙΑ ΝΕΑ ΧΑΡΤΑ ΠΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ



Επειδη η πόλη αλλάζει επικίνδυνα δεδομένων και των νέων οικονομικοοκοινωνικων συνθηκών και την βιαστική ανάγκη κάποιων για οτι ναναι ανάπτυξη και άκρατη τσιμεντοποίηση , παρουσιάζουνε τις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις των Ποδηλατών Καλαμάτας που εδω και 2 χρόνια έχουν δημιουργήσει μια νέα" χάρτα " για την πόλη μας και χρειάζονται υποστήριξ στην δουλειά τους!!!!



"Η ομάδα Ποδηλάτες Καλαμάτας ,ως αστική ομάδα πολιτών, έχουμε ένα κύριο αίτημα: την ποιότητα ζωής στην πόλη μας. Με αφορμή την ανάγκη για μια ουσιαστικότερη κυκλοφοριακή μελέτη καθώς και την ανάγκη διαμόρφωσης ενός δικαιότερου και με σεβασμό προς τις μελλοντικές γεννεές , "πράσινου"  σχεδίου πόλεως, θέλουμε να κάνουμε ορισμένες προτάσεις στους παρακάτω τομείς:
1) Ποδηλατόδρομοι.
2) Ελεύθεροι χώροι-Αστικό πράσινο.
3) Βιοκλιματική λειτουργία της πόλης
4) Επεκτάσεις του σχεδίου πόλης.

Η πόλη μας επεκτείνεται ραγδαία. Όλοι οι παράγοντες συντελούν στη ξέφρενη πολεοδόμηση. Βλέπουμε την Καλαμάτα όχι όπως είναι τώρα αλλά όπως θα είναι το 2025. Δεν θέλουμε η πόλη μας να μετατραπεί σε τσιμεντούπολη, δεν θέλουμε να γίνει ένα ακόμη τερατόμορφο αστικό κέντρο Ελληνικού τύπου (π.χ. Αθήνα, Πάτρα, Ηράκλειο). Θέλουμε να παρέχει στους κατοίκους υψηλή ποιότητα ζωής όπως γίνεται σε κάθε χώρα που σέβεται τους πολίτες της και την ιστορἰα της . Γι’ αυτό απαιτούνται γενναία μέτρα και αλλαγές στην υπάρχουσα νομοθεσία.

Οι πολιτικοί μας δεν κάνουν τίποτα προς αυτή τη κατεύθυνση, γιατί ξέρουν ότι η Ελληνική οικονομία στηρίζεται στην οικοδομή. Αυτό θεωρούν ανάπτυξη. Όλοι εμείς που δεν έχουμε την ίδια μονοδιάστατη αντίληψη θα αγωνιστούμε απέναντι τους. Καλούμε όσους αγαπούν την πόλη μας να μας στηρίξουν με τις ιδέες τους...

Το νέο πολεοδομικό σχέδιο αδικεί όχι μόνο την ίδια τη πόλη, αδικεί όλες τις μελλοντικές γενιές που θα γεννηθούν σε αυτό το τόπο. Αναιρεί παντελώς τη φιλοσοφία του προηγούμενου σχέδιο πόλης, το οποίο είχε βραβευτεί πανευρωπαϊκά. Καταργεί το πράσινο στη κηπούπολη και πλέον όλοι μιλάνε για φιλέτα... Διαγράφει τις δύο «γλώσσες» πρασίνου, από ανατολή και δύση που λειτουργούσαν ως κλιματιστικό για τη πόλη και δεν υπάρχει ούτε μία πρόβλεψη για ένα ή δύο μεγάλα πάρκα.

Εμείς δε λέμε να μην επεκταθεί το σχέδιο πόλης. Απλά η επέκταση δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος της ποιότητας ζωής μας.
Για αυτό ακριβώς ξεκινάμε από την πρόταση για την  δημιουργία ενός διευρυμένου δικτύου ποδηλατοδρόμου.
Συγκεκριμενα θα επαναπαρουσιάσουμε τις προτάσεις μας  για ένα πλήρες σχέδιο ποδηλατοδρὀμων για την πόλη μας
Το συγκεκριμένο σχέδιο έχει κατατεθεί στον Δήμο Καλαμάτας, ΕΔΩ ΚΑΙ 2 ΧΡΟΝΙΑ και οφείλουμε να πούμε ότι τελικά μάλλον τότε καλυτερα εισακουγόμασταν από ότι τώρα. Και να προσθέσουμε ότι  ο δήμαρχος και οι αντίστοιχοι επί των έργων αιρετοί ου﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽νεπορεύθυνση Μεσσηνίαςρεοιοτικ  οικειοποιούνται μέρος της πρότασης, χωρις φυσικά στο ελάχιστο να αναγνωριζουν την δουλειά μας ,η οποία και είναι σημαντικα ποιοτική και φυσικά παρέχεται δωρεάν.

Αναλυτικότερα:
1. Ποδηλατόδρομοι
Ζητάμε την δημιουργία νέων ποδηλατοδρόμων με στόχο να δημιουργηθεί ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε όλη την πόλη. Βλέπουμε το ποδήλατο όχι μόνο ως μέσο αναψυχής, αλλά και ως μεταφορικό μέσο το οποίο στην πόλη μας μπορεί να αποτελέσει την λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που εμφανίζεται όλο και πιο έντονο όσο περνούν τα χρόνια.
Οι νέοι ποδηλατικοί άξονες διακρίνονται κυρίως σε οριζόντιους (A Δ) και κάθετους (ΒΝ).
Επισημαίνεται ότι: Ζητάμε όπου είναι τεχνικά εφικτό, τα έργα ποδηλατόδρομου να συνοδεύονται από έργα εξάπλωσης του πράσινου στην πόλη. (π.χ. δημιουργία λάκκων  
φύτευσης, διαχωριστικής νησίδας και φύτευση κτλ)

Όπως φαίνεται και στο επισυναπτόμενο σχέδιο, το δίκτυο ποδηλατόδρομων που προτείνουμε, με βάση την πολύχρονη ποδηλατική εμπειρία μας στη πόλη, αποτελείται από τους εξής άξονες:

α)Κάθετοι άξονες ποδηλατοδρόμων:
• Περιοχή «Νησάκι»: Ποδηλατόδρομος από την οδό Νέδοντος, στο ύψος της οδού  Νικηταρά, (οπου θα συνδέεται με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο), έως Μαρίνα-οδός Σαλαμίνος-Λιμάνι (σύνδεση με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο στο ύψος του πάρκου του Λιμενικού από τη μία πλευρά και σύνδεση με δυτική παραλία, μέσα από τα γηπεδάκια του Κορδία, από την άλλη.
 Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος μπορεί άμεσα να υλοποιηθεί διότι μεγάλο μέρος του έχει απομείνει από τον ''παλιό'' ποδηλατόδρομο που δυστυχώς "ξέβαψε.".. Συγκεκριμένα υπάρχει ένα κομμάτι του παλαιού ποδηλατόδρομου που είναι υπερυψωμένο, παράλληλα στο ποτάμι, του Νέδοντα και μεχρι και την διασταύρωσή του με την οδό Μακεδονίας. Το συγκεκριμένο κομμάτι θέλει απλά καθαρισμό από χόρτα και κλαδιά που εμποδίζουν την ορατότητα .Εμείς θεωρούμε απαραίτητο, ταυτόχρονα με την επαναδημιουργία ποδηλατόδρομου στο συγκεκριμένο δρόμο να μετατραπεί το κομμάτι αυτού που είναι παράλληλα στα γηπεδάκια(απο Μακεδονίας έως Σαλαμίνος) ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας.
• Περιοχή «Κηπούπολη»: στην περιοχή αυτή  έχουμε δύο προτάσεις για κάθετους άξονες και μπορούν ιδανικά να υλοποιηθούν και οι δύο ή εναλλατικά ή ένας  από τους δύο.Και στους δύο άξονες προβλέπεται σύνδεση με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο επί της οδού Ναυαρίνου.
1) Ποδηλατόδρομος από την οδό Ακρίτας, μέχρι την οδό Βας. Γεωργίου. Μετά μπορεί να συνεχίζει είτε από τη προέκταση της στην οδό Παλαιολόγου είτε από την οδό Μεγ. Αλεξάνδρου που είναι κοντινή παράλληλος.
2) Ποδηλατόδρομος στην οδό Ηρώων, μέχρι την οδό Λακωνικής.
Επιπλέον θα μπορούσε να υπάρξει και πρόβλεψη για φύτευση νησίδας πρασίνου στο μέσο της οδού (όπως στην οδό ακρίτα), για τη μείωση του φαινομένου της θερμικής νησίδας, αλλά και την προστασία των πεζών από τα αυτοκίνητα που εκμεταλλεύονται το ευρύ πλάτος του δρόμου για να τρέξουν με επικίνδυνη ταχύτητα.
Επισημαίνουμε ότι: Οι δύο παραπάνω οδικοί άξονες θεωρούμε ότι προσφέρονται περισσότερο για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου σε σχέση με τη Φαρών, λόγο του μεγαλύτερου πλάτος τους και της ύπαρξης περισσότερου πρασίνου σε αυτούς. Η οδός Φαρών, παρότι είναι ο πιο πυκνοκατοικημένος δρόμος της πόλης, με τις υπάρχουσες συνθήκες δε μπορεί να αποτελέσει έναν ελκυστικό πέρασμα για τον ποδηλάτη σε σχέση με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο της Αριστομένους που είναι πολύ κοντά, αλλά και ειδικότερα σε σχέση με την οδό Ακρίτα πού πληρεί όλες τις παραπάνω προδιαγραφές.

• Ποδηλατόδρομος στην Μπουλούκου-Κλαδά (Μέγαρο χορού). Η Μπουλούκου είναι ο πιο πολυσύχναστος δρόμος στην ευρύτερη περιοχή της Ράχης με μεγάλη εμπορική σημασία. Πρόσφατα μονοδρομήθηκε λόγο της κυκλοφοριακής συμφόρησης, που έχει αρχίσει να γιγαντώνεται. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Πιστεύουμε ότι στο συγκεκριμένο δρόμο είναι απαραίτητο να υπάρξει ένας ποδηλατόδρομος για να συνδεθεί η γειτονιά της ράχης με το κέντρο, μέσω της Κλαδά. Πέρα από την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος ο συγκεκριμένος δρόμος παρουσιάζει έντονο ποδηλατικό ενδιαφέρον διότι, πολύ κοντά σε αυτόν, έχουν ανοίξει τέσσερα ποδηλατάδικα.

β) Οριζόντιοι άξονες ποδηλατοδρόμων:
Ποδηλατόδρομος από Μέγαρο Χορού έως Αριστομένους). Θα μπορούσε να υποστηριχτεί ένα ποδηλατόδρομος στην συγκεκριμένη περιοχή, προκειμένου να εξυπηρετήσει την σύνδεση του Μεγάρου χορού με το  συμπλέγμα σχολείων(4ο γυμνάσιο-λύκειο και 6ο γυμνάσιο) και με το κέντρο της πόλης.
• Ποδηλατόδρομος στην οδό Πλάτωνος-Μακεδονίας-Ηρώων Πολυτεχνείου. Από Κηπούπολη έως τα Φανάρια της Διασποράς, στην Ηρώων Πολυτεχνείου  διασχίζοντας κάθετα το μελλοντικό δίκτυο ποδηλατόδρομων σε τρία σημεία: Ακρίτα, Αριστομένους και Νέδοντος. Συγκεκριμένα να προσθεσουμε οτι ειδικοτερα για το κομματι πάνω στην Ηρώων Πολτεχνείου δεν θεωρούμε οτι χρειάζεται χωριστά ποδηλατοδρομος από πεζοδρόμιο. Αντίθετα ενα διευρυμένο πεζοδρόμιο με τα πιο φτηνά και κατάλληλα για ολίσθηση υλικα θα μπορουσε μια χαρά να κάνει δουλειά.
• Ποδηλατόδρομος στην οδό Λακωνικής (από πανεπιστήμιο έως Αριστομένους). Αναγνωρίζουμε ότι μετά τον άγιο Νικόλαο είναι δύσκολη η σύνδεση του ποδηλατόδρομου με τον υπάρχοντα της Αριστομένους, αλλά όταν εμείς 'φωνάζαμε' στη δημοτική αρχή να δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος στην Βασ. Γεωργίου, που είναι νέος δρόμος και συνδέει τη τέντα, το πανεπιστήμια και τα σχολεία της περιοχής με το κέντρο, κανείς δε μας απάντησε. Η μόνη δικαιολογία ήρθε από τη τεχνική υπηρεσία: το σχέδιο πόλης προβλέπει τη Λακωνικής ως δόμο ήπιας κυκλοφορίας. Εμείς απλά θεωρούμε ότι πρέπει να υλοποιηθεί τουλάχιστον μία από τις δύο αυτές εναλλακτικές προτάσεις.
Ποδηλατόδρομος σε   Σφαγεία- Κορδία-Δυτική Παραλία.
 Απο την οδό Νέδοντος , στο νότιο τμήμα της που τέμνεται με τον υπάρχοντα παλιό ποδηλατόδρομο προτείνουμε να συνδεθεί με τον δυτικό άξονα  ποδήλατόδρομου που θα επεκτείνεται σε όλη τη δυτική παραλία μέχρι να συνδεθεί με τη παραλία της Μεσσήνης(Μπούκα). Όσον αφορά το τμήμα που είναι παράλληλα με τα γηπεδα τένις και ποδοσφαίρου στα σφαγεία, προτείνουμε να περάσει ο ποδηλατόδρομος στη νότια πλευρά αυτών, δίπλα στο κύμα και να συνεχίσει μετά τον Κορδία και μέχρι την 120 ΠΕΑ , στο εδνιάμεσο κομμάτι μεταξύ παραλίας και αγροτικών καλλιεργειών.
• Ποδηλατόδρομος στην Αθηνών-Αγ. Τριάδα-ΤΕΙ-Νοσοκομείο
Ιδιαίτερη περίπτωση για εμάς αποτελεί η σύνδεση της περιοχής της Αγίας Τριάδας, του νοσοκομείου και του ΤΕΙ με το κέντρο της πόλης. Ο συγκεκριμένος άξονας(Αθηνών) μέχρι στιγμής έχει τέτοια εμπορική χρήση, όπου δύσκολα θα επέτρεπε να αναπτυχθεί ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας όπως είναι στο σχέδιο πόλης, ακόμα και αν ανοίξει ο περιφερειακός. Εμείς πιστεύουμε ότι αποτελεί ζωτικής σημασίας δρόμο για τη πόλη μας και αν η δημοτική αρχή επιθυμεί πραγματικά το δημαρχείο να μεταφερθεί σε αυτόν τον οδικό άξονα, θα πρέπει να κερδίσει το στοίχημα μετατροπής της Αθηνών σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας και να δημιουργήσει εκεί ποδηλατόδρομο.
•Βέβαια επειδή η μετατροπή της Αθηνών θα είναι δύσκολη και εξαρτάται άμεσα από τη δημιουργία του νέου περιφερειακού, προτείνουμε την αμεσότερη κατασκευή ποδηλατικού άξονα παράλληλα με τις γραμμές του τρένου μέχρι το πρώην πολυκλαδικό λύκειο.
Ποδηλατόδρομος στην Καλλιπάτειρας-Υπαπαντής. Επιθυμούμε με ποδηλατικό άξονα να συνδέσουμε τον Ναό της Υπαπαντής και το πάρκο της Φραγκόλιμνας με την ανατολική πλευρά της πόλης. Αυτή η διαδρομή έχει έντονο ποδηλατικό και τουριστικό ενδιαφέρον καθώς η Καλλιπάτειρας οδηγεί σε μία πολύ όμορφη ποδηλατική διαδρομή.
• Ποδηλατόδρομος στην Κρήτης-Λυκούργου. Πέρα από τη χρησιμότητα του άξονα αυτού στις δραστηριότητες των πολιτών είναι δομικά απαραίτητο συμπλήρωμα για να ενωθούν όλοι οι κάθετοι ποδηλατικοι άξονες.
Βέβαια λόγω του φόρτου κίνησης σε αυτόν τον δρόμο , θα μπορούσε εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί η οδός Ευαγγελιστρίας στο Νησάκι.

Τελειώνοντας θέλουμε να προσθέσουμε οτι οι παραπάνω προτάσεις είναι ενδεικτικές , έχουν προέλθει από δική μας έρευνα και ενασχόληση και είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε συνεργασία και βελτιωση των προτάσεων αυτών. Στο κάλεσμά μας αυτό, αυτά τα τελευταία 2 χρόνια ανταποκρίθηκαν και ευελπιστούμε σε μελλοντική συνεργασία τους : κ. Βλαστό, (πολεοδόμο, καθηγητή Ε.Μ.Π και ιδρυτή της μονάδας Βιώσιμης κινητικότητας ), κ. Πατσαρίνο  (πολ. μηχ.,προιστάμενος τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου Καλαμάτας,) , κ. Ντοκόπουλο (αρχιτέκτονας-πολεοδόμος), κ. Κανελοπούλου (συγκοινωνιολόγο), κ. Κλαμπατσέα (αρχιτέκτονας), κ. Γιαννόπουλο (αρχιτέκτονας), κ. Σπίνο (πολ. μηχ. πρώην αντιδήμαρχος)
Ενας ασφαλές και στρατηγικά δομημένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε μια πόλη πάνω από όλα διευκολύνει την κίνηση των κατοίκων αυτής της πόλης, συμβάλλει στην ευημερία, αποτελεί πόλο ἐλξης τουρισμού και τουριστικων δραστηριοτήτων, αλλά πάνω από ολα συμβάλλει στην δημιουργια μιας ελευθερης πόλης με αστική παιδεία , οπου ο πολίτης αντιμετωπίζει τον δημόσιο χώρο σαν το σαλόνι του σπιτιού του .
Χρειάζεται πολύ απλά μια νέα Ηθικἠ Γραμμή στην χάραξη του δημόσιου χώρου στην πόλη μας.

2. Ελεύθεροι χώροι-Αστικό πράσινο

Πρόκειται για τις πλατείες μας, τα πάρκα, τους πεζόδρομους, τα πεζοδρόμια. Ζητάμε την αναβάθμιση όσων χώρων πρασίνου υπάρχουν ήδη, και την «εμφάνιση» όσων υπάρχουν μόνο στο σχέδιο πόλης. Επίσης υποστηρίζουμε την επέκταση των πεζοδρομήσεων βάσει πολεοδομικού και συγκοινωνιολογικού σχεδιασμού. Η πεζοδρόμηση των κεντρικότερων σημείων της πόλης  πρέπει να έχει συνέχεια, να μην γίνονται αποσπασματικά και να ενημερώνονται οι επαγγελματίες της περιοχής για τα σχετικά οφέλη, ώστε να μην αποτελούν παράγοντα οπισθοδρόμησης.

Τα πάρκα θα πρέπει να συνδυάζουν:
α) πυκνή φύτευσή τους και παρουσία του υδάτινου στοιχείου, ώστε να ενισχυθεί η βιοκλιματική τους συνεισφορά στην πόλη.
β) συχνή περιποίηση-συντήρηση τους από υπαλλήλους του δήμου ώστε να παραμένουν επισκέψιμα για τους δημότες και να προσφέρουν κάθε είδους ψυχαγωγία (παιδικές χαρές, παγκάκια, περιπατητικές διαδρομές, χώροι άθλησης)
γ) σύνδεση των χώρων πρασίνου μεταξύ τους, μέσω πυκνοφυτεμένων δρόμων, ώστε να επιτυγχάνεται ο καλύτερος δυνατός αερισμός ολόκληρης της πόλης.




Στην δεύτερη επισυναπτόμενη εικόνα, έχουμε σχεδιάσει ορισμένες προτεινόμενες τοποθεσίες για τη δημιουργία μεγάλων πάρκων. Τα πάρκα αυτά, αν και είναι ενδεικτικά, είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να λειτουργούν σαν φυσικό air condiction αντικαθιστώντας τις δύο μεγάλες ζώνες πράσινου (Γουλιμίδες και Κηπούπολη) οι οποίες με τις επεκτάσεις του σχεδίου πόλης θα οικοδομηθούν. Τόσο οι Γουλιμίδες όσο και η Κήπουπολη θα μπορούσαν να  αντιμετωπιστούν ως   "ευρύτερες πράσινες περιαστικές  ζώνες καλλιέργειας,  κατοικίας , εκπαίδευσης και αναψυχής και σε συνδυασμό με την δημιουργία ενος επισκέψιμου πορτοκαλαιώνα στις Γουλιμίδες και ενός βοτανικού κήποου στην Κηπούπολη  θα μπορουσαν να συμβάλλουν στην  ανάδειξη της τοπικής βιοποικιλλότητας, και ταυτόχρονα  θα αποτελούν πόλο έλξης τουρισμού και ψυχαγωγικής δραστηριότητας.
Ταυτόχρονα μια τέτοια οπτική θα συμβάλει στην διατήρηση της ποιότητας του εδάφους , το οποίο ακόμα και τώρα είναι εύφορο και ως εκ τούτου κατάλληλο για αγροτικές δραστηριότητες αναγκαίες για την  δημιουργία  διατροφικής αυτάρκειας , στην περιοχή μας, στοιχείο αναγκαίο στις δύσκολες εποχές που ζούμε. Ετσι προστατεύονται οι περιοχές από την ασφυκτική δόμηση , διατηρείται η ποιότητα ζωής, ο χαρακτήρας κάθε περιοχής και βιωσιμότητα του κοινωνικού συνόλου που ζεί μέσα σε αυτή 
Είναι οικτρά πλανεμένη αντίληψη, ιδιαίτερα ανάμεσα σε πιο "παλαιούς " πολιτικούς, ότι η ευημερία μιας περιοχής προέρχεται από μια ομοιόμορφη τσιμεντοποίηση της, στο όνομα της ανάπτυξης.
Οταν μια περιοχή γίνεται ίδια με μια άλλη, χάνει εν τέλει την αξία της. Η αξία μιας περιοχής δεν προσδιορίζεται μόνο από τα σπίτια που έχει.
Προσδιορίζεται από τα επίπεδα πρασίνου που έχει, την φυσική της ομορφία, το κλίμα της, την ιστορία της, από τις δραστηριότητες που γίνονται μέσα σε αυτή και από την διατροφική της αυτάρκεια!  ....Οταν  πολίτες χάνουν την γή τους πάυουν σε ένα σημαντικό ποσοστό να έιναι αυτάρκεις και πλέον καθίσταται αρκετά δύσκολο να  έχουν λόγο στην διατήρηση και εξέλιξη της ποιότητας της ζωής τους.  (Δεν είναι σε θέση να διασφαλίζουν το μέλλον των παιδιών τους, γιατι ακριβώς δεν μπορούν να προστατεύσουν την περιοχή τους από την ανάρχη και ασφυκτική δόμηση    και ως εκ τούτου από την  ενδεχόμενη υποβάθμισή της .)

 Επιπλέον, στη περιοχή λιθωμένο φίδι του ποταμού Νέδοντα, στον μοναδικής ομορφιάς καταρράκτη της Καλαμάτας(μόλις 5 λεπτά από το κέντρο), μπορεί να δημιουργηθεί ένας χώρος αναψυχής για όλους τους συμπολίτες μας αλλά και τους τουρίστες. Τέλος, ο δήμος διαθέτει μία έκταση ελαιώνα κοντά στην οδό Καλιπάτειρας, όπου χρησιμοποιείται ως παιδική χαρά. Αυτή η έκταση πρέπει να αυξηθεί και να προστατευτεί ο Ελαιώνας ως ένα ξεχωριστό μνημείο φυσικής κληρονομιάς όλων μας.

Πλατείες-Πεζόδρομοι: Η χρήση μιας πλατείας ή ενός πεζόδρομου διαφέρει από αυτή ενός πάρκου. Αποτελούν χώρους περιπάτου, συνάντησης, υπαίθριων εκδηλώσεων. Παρ’ όλα αυτά κανείς δεν θέλει μια πλατεία-Σαχάρα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της εκτεταμένης πλακόστρωσης και ελλιπούς σκίασης. Γι’ αυτό ζητάμε:
έντονη παρουσία του πράσινου στις πλατείες και έντεχνη σκίαση, χωρίς όμως να αναιρείται και ο χαρακτήρας τους. Η έντεχνη σκίαση πρέπει να συνδυαστεί με ψυχρά υλικά πλακόστρωσης (π.χ. κυβόλιθοι σκυροδέματος, πλίνθοι με φωτοκαταλυτικές ιδιότητες) καθώς και με σιντριβάνια.

Πεζοδρόμια-νησίδες οδών: 100% φύτευση των λάκκων των πεζοδρομίων και των νησίδων των οδών, με δέντρα τα οποία θα σκιάζουν στο μέγιστο το πεζοδρόμιο και τις θερμές επιφάνειες της ασφάλτου. Οι τελευταίες αποτελούν σημαντικότατο παράγοντα θέρμανσης του αστικού περιβάλλοντος κατά το καλοκαίρι.

3. Βιοκλιματική λειτουργία της πόλης με απλές και οικονομικές παρεμβάσεις.

Πιστεύουμε ότι με απλές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό μπορούμε να πετύχουμε τον «αυτοκλιματισμό» της πόλης μας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η άσφαλτος και το τσιμέντο είναι υλικά θερμογόνα. Αυξάνουν την θερμοκρασία της πόλης με συνέπεια να υποβαθμίζεται η ζωή των κατοίκων και να αυξάνεται η χρήση των κλιματιστικών.

Οι δρόμοι με κατεύθυνση Ανατολή-Δύση κατά τους θερινούς μήνες παρουσιάζουν έντονα προβλήματα υπερθέρμανσης (στο διάστημα 13:00-18:00).
Η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η σκίαση του οδοστρώματος.
Προτείνουμε ενδεικτικά:
α) σπάσιμο του οδοστρώματος και δημιουργία φυτεμένης διαχωριστικής νησίδας.
β) πλάτυνση του οδοστρώματος και δημιουργία λάκκων φύτευσης κτλ.
Ταυτόχρονα μπορούν να αποτελέσουν δρόμους ήπιας κυκλοφορίας (χαμηλές ταχύτητες οχημάτων, ασφαλής χρήση ποδηλάτου). Μπορούν επίσης να λειτουργήσουν ως βιοκλιματικοί δρόμοι οι οποίοι θα συνδέουν τους χώρους αστικού πρασίνου μεταξύ τους.
παραδείγματα: i) οδοί Πινδάρου και Ομήρου            (από πάρκο ΟΣΕ ως Κηπούπολη)
                         ii) οδοί Αριστείδου και Δαμοφώντος (από Νέδοντα ως Νομαρχία)

Πλατύς και μεγάλοι δρόμοι με κατεύθυνση Βορράς-Νότος ομοίως παρουσιάζουν υπερθέρμανση. (Π.χ. οδοί Φαρών, Ψαρών, Θεμιστοκλέους, Ηρώων, Μεγ. Αλεξάνδρου)
Προτείνουμε ενδεικτικά:
α) την σκίαση του οδοστρώματος με δημιουργία διαχωριστικής νησίδας {οδοί Φαρών, Ηρώων, Μεγ. Αλεξάνδρου}
β) αναδιάταξη του πλάτους των πεζοδρομίων και δημιουργία λάκκων φύτευσης{οδός Ψαρών}
γ) αλλαγή του είδους της βλάστησης και προσθήκη πλατύφυλλων φυλλοβόλων{οδός Θεμιστοκλέους}




4. Επεκτάσεις του σχεδίου πόλης


 Η πόλη μας επεκτείνεται ραγδαία. Όλοι οι παράγοντες συντελούν στη ξέφρενη πολεοδόμηση. Βλέπουμε την Καλαμάτα όχι όπως είναι τώρα αλλά όπως θα είναι το 2025. Δεν θέλουμε η πόλη μας να μετατραπεί σε τσιμεντούπολη, δεν θέλουμε να γίνει ένα ακόμη τερατόμορφο αστικό κέντρο Ελληνικού τύπου (π.χ. Αθήνα, Πάτρα, Ηράκλειο). Θέλουμε να παρέχει στους κατοίκους υψηλή ποιότητα ζωής όπως γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Γι’ αυτό απαιτούνται γενναία μέτρα και αλλαγές στην υπάρχουσα νομοθεσία.

Οι πολιτικοί μας δεν κάνουν τίποτα προς αυτή τη κατεύθυνση, γιατί ξέρουν ότι η Ελληνική οικονομία στηρίζεται στην οικοδομή. Αυτό θεωρούν ανάπτυξη. Όλοι εμείς που δεν έχουμε την ίδια μονοδιάστατη αντίληψη θα αγωνιστούμε απέναντι τους. Καλούμε όσους αγαπούν την πόλη μας να μας στηρίξουν με τις ιδέες τους...

Το νέο πολεοδομικό σχέδιο αδικεί όχι μόνο την ίδια τη πόλη, αδικεί όλες τις μελλοντικές γενιές που θα γεννηθούν σε αυτό το τόπο. Αναιρεί παντελώς τη φιλοσοφία του προηγούμενου σχέδιο πόλης, το οποίο είχε βραβευτεί πανευρωπαϊκά. Καταργεί το πράσινο στη κηπούπολη και πλέον όλοι μιλάνε για φιλέτα... Διαγράφει τις δύο «γλώσσες» πρασίνου, από ανατολή και δύση που λειτουργούσαν ως κλιματιστικό για τη πόλη και δεν υπάρχει ούτε μία πρόβλεψη για ένα ή δύο μεγάλα πάρκα.

Εμείς δε λέμε να μην επεκταθεί το σχέδιο πόλης. Απλά η επέκταση δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος της ποιότητας ζωής μας. Το πρόβλημα πρέπει να λυθεί εδώ. Δεν θα περιμένουμε καμία επόμενη μελέτη. Τώρα χρειάζεται η πολιτική βούληση που θα δώσει χώρο στα πάρκα αλλά και στους ποδηλατόδρομους απαλωτριώνοντας τη γή πριν μπεί στο σχέδιο πόλης.  Δεν χρειάζεται να φτάσουμε να φτάσουμε στο σημείο της Αθήνας, όπου τώρα γκρεμίζουν παλιές πολυκατοικίες για να τις μεταρέψουν σε πάρκα!!!

Τώρα χρειάζεται η πολιτική βούληση που θα δώσει χώρο στα πάρκα αλλά και στους ποδηλατόδρομους απαλλοτριώνοντας τη γή πριν μπεί στο σχέδιο πόλης.  Και φυσικά τώρα χρειάζεται η πολιτική βούληση που θα λέει στους κατοίκους μιας περιοχής οτι ενα οικολογικό μοντέλο δόμησης με βιοκλιματικές κατοικίες και με σύνδεση με την αγροτική παραγωγή και την αγροτουριστική δραστηριότητα είναι πολύ πιο ελκυστικό και οικονομικό από ένα μοντέλο δόμησης τύπου προάστια Αθήνας....Δεν χρειάζεται να φτάσουμε στο σημείο της Αθήνας, όπου τώρα γκρεμίζουν παλιές πολυκατοικίες για να τις μεταρέψουν σε πάρκα!!!
Και δεν γίνεται στο όνομα μιας αποδεδειγμένα αποτυχημἐνης ανάπτυξης να μοιράζονται πλανεμένες αντιληψεις στους πολίτες οτι θα κερδίσει αξία το χτήμα τους με το να το δώσουν αντιπαροχή για να χτιστεί μια πολυκατοκία  από την οποία αντε να πάρουν ενα διαμερισμα πια.....και με φόβο πλεόν οτι   μπορει να τους το πάρει και η τράπεζα.
Σκεφτείτε απλά το ενδεχόμενο ο πολίτης να μπορεί  ναι μεν να χτίσει ενα σχετικά μικρό σπίτι και παράλληλα να κρατά την υπόλοιπη έκταση για καλλιέργεια ή και να επενδύει και όλη την εκτασή του σε καλλιεργεια ή σε αγροτουριστικές δραστηριοτητες.
Σκεφτείτε το ενδεχόμενο επέκτασης του σχεδίου με μείκτες χρήσεις κατοικίας, αγροτικών χρήσεων, αγροτοτουριστικών δραστηριοτήτων, εκπαίδευσης και αναψυχής...!
Και φυσικά χρειάζεται μια νέα πολιτική και κοινωνική ηθική που θα επιτρέπει στις μελλοντικές γεννεές να συνεργάζονται  ουσιστικά με τους φορείς σε θέματα ποιότητας ζωής της πόλης. Δυστυχὠς αυτό στην πόλη μας δεν το συναντήσαμε.... Και αυτό που ἔχουμε συναντηση είναι μια συνεχόμενη υποταγή του Δήμου στο σκοτεινό παρελθόν.....


Πριν είναι πολύ αργά, διαλέξτε το συμφέρον των παιδιών σας.



Δεν υπάρχουν σχόλια: